szybki-kontakt
Czym jest i jak działa UTM

Czym jest i jak działa UTM

Karol Michałowski

Mam nadzieję, że spodoba Ci się czytanie tego wpisu na blogu. Jeśli chcesz, abyśmy zajęli się marketingiem za Ciebie kliknij tutaj.

27 września 2021 Czas czytania: 8 min.

Bez dokładnych informacji zwrotnych trudno jest realizować marketing internetowy. Aby zatem dokładnie kontrolować, jakie wyniki osiągają Twoje kampanie reklamowe, warto korzystać z odpowiednich narzędzi. Jednym z nich są parametry/kody UTM. W tym artykule dowiesz się, czym one są i jak działają.

UTM – co to jest?

Kody UTM (Urchin Tracking Module) są jednym ze sposobów na monitorowanie internetowych kampanii marketingowych. Sama nazwa pochodzi od dawnego narzędzia do analizowania statystyk stron internetowych – Urchin. Firma odpowiedzialna za ten program z czasem została wykupiona przez Google, a samo oprogramowanie posłużyło jako podstawa przy tworzeniu Google Analytics.

Parametry UTM są dodawane do adresu URL i identyfikują kampanię, która kieruje ruch na konkretną witrynę, a następnie przypisują do niej sesję początkową przeglądarki oraz kolejne sesje aż do wygaśnięcia okresu atrybucji kampanii. Dane te mogą być sczytywane przez narzędzia analityczne i wykorzystywane do wypełniania raportów.

Parametry UTM – czym są?

Istnieje 5 różnych parametrów UTM. Pierwsze 3 z nich, czyli UTM Source, UTM Medium oraz UTM Campaign są zdecydowanie używane najczęściej, jednak pozostałe 2 także mają swoje przydatne zastosowania.

1. Źródło ruchu – utm_source

Parametr ten określa, skąd bierze się ruch. Samo źródło może być powiązane z wyszukiwarką internetową jak Google, platformą społecznościową (np. Facebook) lub konkretną nazwą listy mailingowej.

Przykład: utm_source=facebook

2. Rodzaj ruchu – utm_medium

Kolejny parametr odnosi się do rodzaju ruchu np. z reklam CPC, display, e-maili, czy z mediów społecznościowych. Podczas gdy poprzedni kod określa konkretne źródło (np. Twitter), tak ten wszystkie social media zbierze pod jedną kategorię.

Przykład: utm_medium=CPC

3. Nazwa kampanii – utm_campaign

Kod ten pozwala na śledzenie wydajności konkretnej kampanii reklamowej. Możesz go użyć, aby np. osobno mierzyć ruch generowany z kampanii e-mail marketingowych i Facebook Ads.

Przykład: utm_campaign=glowna-kampania

4. Content – utm_content

Załóżmy, że do jednego adresu URL prowadzi kilka linków (np. e-mail ma dwa przyciski call to action). Kolejny parametr pozwala rozróżnić, który z nich został kliknięty.

Przykład: utm_content=drugilink

5. Słowo kluczowe – utm_term

Ostatni kod jest szczególnie przydatnych w przypadku płatnych reklam, gdyż pozwala śledzić, z jakim słowem kluczowym była powiązana dana wizyta.

Przykład: utm_term=buty+sportowe

UTM – podsumowanie

Kody UTM można tworzyć w całości ręcznie, jednak lepiej jest korzystać z takich narzędzi jak Google URL Builder.

Pamiętaj też, aby od początku ustalić jednolitą terminologię w nazewnictwie poszczególnych tagów. Jeśli np. kod odnoszący się do Facebooka określany jest jako „facebook”, to w innych miejscach nie powinien pojawiać się w formie „facebook.com”. Taka mała zmiana potrafi zaburzyć pomiary.

Kody UTM to świetne narzędzie. Mam nadzieję, że dzięki tym poradom będziesz w stanie sprawnie monitorować dodatkowe informacje związane z Twoimi działaniami marketingowymi.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Każda dobra współpraca zaczyna się od rozmowy 🙂

Napisz do nas i zacznijmy działać!

    Wolisz szybki kontakt?

    Możesz też do nas zadzwonić:

    📞 tel. 22 104 93 33